- Ajankohta: 2013
- Toimeksiantaja: Konseptori-hanke, Innopark Programmes Oy
- 3 Opiskelijaa (HAMK muotoilu & tietojenkäsittely) lisäksi 1 ulkopuolinen asiantuntija ja 1 opettaja
Lähtökohta: Hauskan
ja aidosti pelillisen oppimisympäristön kehittäminen alle
kouluikäisille.
Tuotos: Mobiilipeli ja opinnäytetyö: Mobiilipelin
visuaalinen suunnittelu käyttäjälähtöisessä tuotesuunnitteluprojektissa (Heli
Saarinen, 2014)
Projektin tuloksena saatiin esikouluikäisille tehdyn
käyttäjätutkimuksen tuloksia hyödyntäen suunniteltua ja valmistettua
mobiilioppimispeli, joka toimii tavoitteiden mukaisesti yhdistäen viihdepelin
ja oppimispelin ominaisuuksia. Peli myös erottuu kilpailijoistaan, vaikka
sisältääkin samankaltaisia elementtejä muiden pelien kanssa. Tekijätiimi pyrki
aidosti tekemään tuotteesta lapsille sopivan, heille mielekkään ja
matemaattista oppimista edistävän. Lasten omia ehdotuksia ja ideoita
huomioitiin esimerkiksi suunniteltaessa palkitsemistapoja, käyttöliittymää,
pelimekaniikkaa, tarinaa ja visuaalista ilmettä. Visuaalisessa ilmeessä
käyttäjien toiveet näkyivät erityisesti hahmossa, koko pelimaailmassa ja
pienissä yksityiskohdissa. (Saarinen, Heli ONT2014)
Projektissa toteutui aito monialaisuus, sillä projektiin
osallistuneina olivat myös työtön työnhakija sekä opettaja omaehtoisessa
kehittäjän tehtävässä.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti