Millä keinoin Sibeliuksen Syksy -tapahtuma voisi saada lisää näkyvyyttä ?
Konseptorin ensimmäisiin projekteihin lukeutui
Sibeliuksen juhlallisuuksiin liittyvä avaus. Keväällä 2012 saapui kysely
Sibeliuksen Syntymäkaupunkisäätiöltä opiskelijaresursseista
markkinointitehtäviin. Avunhuuto koski Sibeliuksen Syksy -festivaalin
näkyvyyden lisäämistä, johon haluttiin uusia toteutusideoita. Mukaan projektiin
lähti usean opiskelijan kokoonpano HAMK:n Muotoilun-, Maisemasuunnittelun- ja
Ohjaustoiminnan koulutusohjelmista. Projektin lähtökohta vaikutti utuiselta,
aikataulutus ei ollut selvä ja tavoiteasettelusta ei ollut tietoakaan. Toisin
sanoen, oppimistehtävää ei oltu pureskeltu valmiiksi, teoriatietojen
lähdeluetteloa ei ollut saatavilla eikä sisällöllinen oppiminen ollutkaan enää
keskeisintä. Opiskelijat uskalsivat epämääräisestä tehtävä-asettelusta
huolimatta tarttua kiinnostavaan haasteeseen ja lähtivät toteuttamaan omia
ajatuksiaan.
Projektimainen
oppiminen ei ole uusi asia, uutuudenarvoksi ei voi kutsua myöskään itsenäisesti
suoritettavia opintoja. Konseptorin tuoma lisä-arvo on uudenlaisessa
ohjausotteessa. Opiskelijoiden rooli rinnastetaan asiakkan asemaan. Mitkä ovat
jokaisen yksilölliset intressit ja tavoitteet? Miten kyseisestä projektista
halutaan saada irti? Miten opiskelijaa voidaan palvella projektin aikana?
Onnistunut projektin tuotos ei ole välttämättä toimeksiantajan odotusten
mukainen, vaan onnistuminen mitataan matkan aikana kertyneenä oppina ja
kokemuksena. Tehdyt virheet,
epäonnistumiset ja keskeytyneet projektit kerryttävät suurimman oppimispotin.
Kantapään kautta haetut kokemukset tuovat eniten itsevarmuutta, kunhan niihin
annetaan turvallinen mahdollisuus. Konseptorin luoma ympäristö pyrkii olemaan
juuri sellainen. Apua ja tukea on saatavilla, kun siihen on tarve. Maailmasta
luodaan leikkikenttä, jossa esteet ovat ainoastaan haasteita ja mahdolisuuksia.
Unelmat ohjaavat tavoiteasettelua ja työnteko on kivaa.
Sibeliuksen
Syksy -projektissa haaveet uudentyyppisestä oppimistavasta pääsivät
konkretiaan. Tehtävänantona ollut markkinoinnillinen idea tai näkyvyys muuttui
jo projektin alkumetreillä monisäikeiseksi installaatioksi. Opiskelijoiden
luovuutta ja näkemyksiä ei torpattu, vaan päinvastoin toimeksiantajaa myöten
puhallettiin lisää tuulta purjeisiin. Lyhyeksi suunniteltu projekti paisui
pullataikinan tapaan ja lopputuotokseen opiskelijat rekrytoivat toistakymmentä
apuria. Töitä paiskittiin yhdessä ja itsenäisesti, etänä ja paikan päällä.
Opiskelijoiden näkökulmasta kaoottiseksikin nimitetty projekti raasti hermoja
ja jaksamista, ohjaaja näki sumun läpi opiskelijoiden mielettömän potentiaalin
hahmottaa suuria kokonaisuuksia ja toteuttaa asiakastarpeet huomioiden vaativia
projekteja. Taattua oppimiskokemusta.
Kuinka siinä sitten kävi?
Alkuperäinen
toive lopputuotoksesta tuli saavutettua. Moninkertaisesti. Näkyvyyttä
niitettiin valtakunnallista uutisointia myöden, niin ennen, kuin tapahtuman
jälkeenkin. Mutta pienen
markkinointitempauksen sijaan toimeksiantaja saikin kokonaisen
tapahtumakonseptin, jossa oli rakennettu nuottiavaimen muotoinen polku täynnä
minitapahtumia festivaalin alle. Hämeenlinna sai oman Nuottiavainpolkunsa
ohjattuine tapahtumapisteineen ja nuoren Sibeliuksen elämää esittävän
esityksen. Pääteemana tapahtumaketjussa oli yhteisöllisesti luodun, Sibeliuksen
kahdeksannen sinfonian virkkaaminen kaiken kansan voimin. Sisällöllisesti
uniikki tuotos, jonka kokemuksellisuutta ei sanoin voi kuvata. Loistava
kokonaisuus, jota hyödynnettiin myös seuraavankin vuoden festivaalin
yhteydessä.
Projekti oli
esimerkillinen oppimisen kannalta. Kaaoksesta innovaatioon, ohjaustoimintojen
hioutuminen, toimeksiantajien roolikehitys ja oppimisympäristön moninaisuuksien
selkeytyminen ovat vai pieni osa projektin tuomista opeista. Hiki ja kyyneleet
korvaantuivat onneksi huokauksilla ja hymyillä sekä opintopisteillä, uusilla
liiketoiminta-avauksilla start-up rintamalla sekä näkyvyydellä ja verkostoilla.
Opiskelijoille kuuluu valtavan suuri
kiitos, sitä ei kukaan voi kieltää. Uusia projekteja ja innokkaita opiskelijoita
kolkuttelee jo ovilla ja jatkossakin toivotaan opiskelulta vastaavanlaisia
oppimismahdollisuuksia.
LUE MYÖS Lehtikirjoitus aiheesta!
LUE MYÖS Lehtikirjoitus aiheesta!
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti